April 24, 2018

Hiskias bullor


Hiskias bullor

Kung av Juda från 715 f Kr till 686 f Kr. Hiskia beskrivs som en krigsman av filisteerna och en rebell i Assyrien, men till hans huvudsakliga handlingar hör de religiösa reformer som han genomförde i Juda, framför allt utrotningen av avguderi och centraliserandet av tillbedjan till templet i Jerusalem. Enligt Bibeln utrotade Hiskia dyrkandet av Ashera; han inställde också avgudadyrkandet på de höga platserna. Det är allmänt accepterat bland de lärde att han gjorde så i femte Mosebokens anda. Enligt skriften gick Hiskia långt med sin religiösa reform och malde ner kopparormen som Moses hade gjort i öknen. Bibeln säger oss att folket tillbad ormen som ett oberoende gudsväsen vid namn Nehushtan. Denna beskrivning motsvarar det deuteronomistiska synsättet som betraktar avgudadyrkan som en synd.
2 Kon 18:1 I Hoseas, Elas sons, Israels konungs, tredje regeringsår blev Hiskia Ahas son, konung i Juda. Han var tjugofem år gammal när han blev konung, och han regerade tjugonio år i Jerusalem. Hans moder hette Abi, Sakarjas dotter. Han gjorde vad rätt var i HERRENS ögon, alldelse såsom hans fader David hade gjort. Han avskaffade offerhöjderna, slog sönder stoderna och högg ner Aseran. Han krossade ock den kopparorm som Mose had gjort; ty ända till denna tid hade Israels barn tänt offereld åt denne. Man kallade honom Nehustan.

Namnet Hiskia i utombibliska källor


Den första bullan som blev funnen av en arkeolog, upptäcktes bland många krukskärvor, statyetter, sigill, bullor och varierande fynd vid slutet av säsongen år 2009 i Ofel-utgrävningen. Fynden upptäcktes i en soptipp som användes under Hiskias dagar förvara  födoämnen. Efter våtfiltrering katalogiserades fynden och lagrades. I början av 2011, när man processade fynden, fann arkeologerna en bulla med två rader skrift med en bild av en bevingad sol mellan dem. Bullan bar inskriptionen "till Hiskia Ahas kung av Juda".

Sigillavtryck med Hiskias namn har varit kända på marknader för antikviteter under årtionden. En del av dem bar en symbol av en bevingad scarabé (skalbagge); andra bar en bevingad solsymbol. Som nämnts ovan, så representerar kung Hiskias bulla från Ofel den första gången som man funnit en bulla från en judisk kung i arkeologiska utgrävningar.


[לחזקיהו א[ח]ז מלך יהוד[ה
Till Hiskia Ahas kung av Juda.



יהודה
[לחזקיהו א[חז] מל[ך
Juda
Till Hiskia Ahas kung 

[לחזקיהו בן א[חז
Till Hiskia son av Ahas 
ל]אשנא עבד חזקיהו]
Till Ashna Hiskias tjänare 

לדמלא עבד חזקיהו
Till Domla, Hiskias tjänare 

ליהוזרח בן חלקיהו עבד חזקיהו
Till Yehozarah son av Hilqiyahu Hiskias tjänare 


לדמלא עבד חזקיהו
Till Domla, Hiskias tjänare 

Kung Hiskia i assyriska inskriptioner

Inskription 26 av Sargon II


Tavlan upptäcktes i de gamla ruinerna av Nineve. Inskriptionerna handlar om många ämnen, bland dem rapporterar inskriptionen en militär kampanj av Sargon II mot Hiskia kung av Juda, vilket inkluderade erövringen av staden Azeka.

[ Assyriens gud stödde] mig, och till Hiskias land Juda j[udah gick jag. Under] min resas lopp, offret från kung .......................] ] Herren över assyriern min herre, provinsen av Hiskia judaiten som [...................... ... hästarna] Se, rösten från de mäktiga arméerna från Assyrien Hör fruktan i [deras hjärtan ... 


Sennacherib's krönikor


Assyriska krönikor blev skrivna på prismastenar av de assyriska kungarna. Inskriptionen beskriver Sennacheribs resa i Israels land vid slutet av 700-talet f Kr. Sennacheribs prisma var känd för att den nämner Sennacheribs tredje resa västerut, i vilken han beskriver sitt krig mot Juda rike med Hiskia. Denna händelse är dokumenterad i Bibeln i tre böcker: Konungaböckerna, Krönikeböckerna och Jesaja bok.

“När det gäller Hiskia, judaiten, så underordnade han sig inte mitt ok. Jag belägrade 46 av hans befästa städer, murade fästningar och de otaliga små byarna i deras omgivningar…. Jag ledde bort 200 150 människor, unga och gamla, män och kvinnor, hästar, mulor, åsnor, kameler, stor- och småboskap oräkneliga, och räknade dem som byte.”
















































No comments:

Post a Comment