February 13, 2018

Inskriptionen med Belam, Beors son


Inskriptionen med Belam, Beors son 

År 1967 fann ett holländskt utgrävningsteam en inskription på en gipsad vägg i Tel Deir Alla, vilket antagligen motsvarar den bibliska bosättningen Sukkot i Jordandalen. Kullen är lokaliserad 8 km öster om floden Jordan och norr om floden Jabokk. De gipsade fragmenten, och på dem skrifterna i bläck, blev funna på golvet i en av byggnadstrukturerna. Efter defragmenteringen av de gipsade fragmenten, blev det tydligt att det fanns två större texter. Fler fragment blev funna, men de var för små och kunde inte bli defragmenterade till en logisk mening. Förvånansvärt nog visade det sig att namnet Belam bar* Beor, vilken är Bileam Beors son, återkom flera gånger i den första texten. Faktum är att denna text börjar med denne Belams ord. 
Detta är den äldsta källan som nämner namnet Belam ben* Beor, utanför Bibeln, som har blivit funnen fram tills nu. Förekomsten av namnet på den östra sidan av floden Jordan, är av stort intresse för bibliska vetenskapsmän och gammal epigrafi. 

*”bar” på arameiska betyder son medan det hebreiska ordet för son är “ben”

Lokalisering av tel Deir Alla i den röda cirkeln


DATERING AV INSKRIPTIONEN 

Baserat på C14-tester av byggnadskomplexet där det blev funnet, antog arkeologerna att inskriptionens datum är mellan 800-900 fKr. Det bör understrykas att denna datering pekar mot tiden när texten blev inskriven på gipset, och inte nödvändigtvis tiden för när originaltexten kan ha blivit skriven på en skärva eller en rulle. 

Kullen är lokaliserad i östra Suckot-dalen, som är omnämnd i Bibeln som en bosättning på östra sidan om Jordan floden 
Dom 8:5 Därför sade han till männen i Suckot: “Ge några brödkakor åt folket som följer mig, de är utmattade, och jag är i färd med att förfölja Seba och Salmunna, de midjanitiska kungarna.”

Belam bar Beor inskriptionen


Vem skrev inskriptionen 

Forskarna antar att befolkningen som levde på kullen under den tidsperioden var israeliter (även om Israels Gud inte nämns i inskriptionen). Israeliterna befolkade området innan den assyriska erövringen och under tiden då de fördes i exil av den assyriske kungen Tiglat-Pileser på 700-talet fKr. 

Detta antagande av forskarna, att Belam inskriptionerna är israelitiska formationer är baserat på att inskriptionen innehåller den bibliske profetens fulla namn, såväl som på det språkliga innehållet i inskriptionen. Det påminner om den bibliska parallellen om Bileam i 4 Mosebok. Det finns stora likheter mellan inskriptionen och historien om Bileam och Balak. Av ovan nämnda skäl verkar det som om Tel Deir Alla inskriptionen bekräftar denne gamle profets existens i området öster om Jordan floden.

Facsimile av inskriptionen

Översättning av inskriptionen 
  1. Olyckorna i Belams bok, son av Beor. En gudomlig siare var han. Gudarna kom till honom på natten. Och han såg en vision.
  2.  Deras ord till Belam, Beors son: ”Så kommer det att utföras av gudar i slutet. Ingen har sett vad du har hört”. 
  3.  Belam steg upp följande morgon, och han sörjde i många dagar över gudarnas ord till honom. Han åt inte han fastade och grät. 
  4. Då kom folket fram till honom, och de sade till honom ”Varför fastar du, och varför gråter du?” 
  5.  Och han sade till dem: ”Sitt bröder, och se vad demonerna har gjort; och gå, se de gärningar som gudarna har samlat.” 
  6. Demonerna står nu, och säger till solen: “ Sy ihop, stäng himlen med moln, gör det mörkt”. 
  7. Och du kommer aldrig någonsin att skina och du kommer att vara innesluten och förseglad med sigill i ett mörkt moln som aldrig kommer att tas bort, ty tranan [*sisagur] förbannar örnen 
  8. Förbanna gamen, och rösten av kadaver-gamen kommer att ropa som en stork, en son till [*natsats] och motgång för den unga hägerkycklingen och sparven och gamen. 
  9. En duva och alla fåglar i himlen, en käpp som driver fåren kommer att leda dem som en stav och haren ska äta. 
  10. En varg …..och hyenorna dricker vin och kommer att höra moralen från….
  11.   Och en räv (…….) kommer att ta till de visa och de fattiga kommer att hälla…. myrra och en präst 
  12. till bäraren av vävt bälte, och de betydelsefulla kommer nu att importera andra, mer betydelsefulla än de själva 
  13. Och den döve kunde höra på avstånd. 
  14. Och dårarna har sett motgångarna för Shagar** och Ashtar**. 
  15. Tiger och en griskulting kommer att [hkrkt?] son 

*Okända fågelsorter 
**Välkända kananeiska gudar




Den bokstavliga texten

Inskriptionen berättar för oss om profeten Belaam son av Beor, om hans profetia och hans visioner. Det ser ut som om han talar om domarna i ändens tid till sina troende. Inskriptionen säger oss: Belam Bar (son av) Beor, en man som föreställer sig gudarnas ord. Under natten uppenbarade gudarna för honom vad som ska komma att hända vid tidens slut. Resultatet blev att Bileam grät på morgonen. När hans folk frågade honom varför han grät och fastade, berättade han för dem om den vision han sett. I hans vision, kom demonerna fram till ett beslut och befallde solen att stänga sig och att sy ihop himlen. Denna akt orsakade mörker i världen och gjorde den öde. Följden av mörkret och kaoset som förändrade naturens regelbundenhet, ändrade sig djurrikets lagar i världen. Småfåglarna kommer att förbanna gamarna. Herdens stav som ledde flocken, blir nu ledd. Harar kommer att äta vargar. Hyenorna kommer att tala ord av moral och fattiga människor kommer att börja göra dekokter som präster.




Likheter mellan Belam inskriptionen och Bibeln 

1. Namnet Belam:
Bibeln: Välkänt och enstaka namn, förekommer huvudsakligen i 4 Mosebok. 4 Mos 22:5 “Och han skickade sändebud till Bileam, Beors son, i Petor vid floden, i hans stamfränders land, för att kalla honom till sig; han lät säga: -Se här är ett fok, som har dragit ut ur Egypten; se, det övertäcker marken, och det har lägrat sig mitt emot mig". 
Inskription: Namnet på huvudkaraktären i inskriptionen är Belam

2. Bar Beor:
Bibeln: 4 Mos 22:5 “Och han skickade sändebud till Bileam Beors son,” Beor är Bileams fader 
Inskription: Bar Beor följer namnet Belam. Det är väl känt att det arameiska ordet bar betyder “son till” på hebreiska. Därför betyder Bar Beor son till Beor. 

3. Belams ursprung:
Bibeln: 4 Mos 23:7 Då framförde han detta budskap: Från Aram hämtade Balak mig, Moabs kung från bergen i öster. ´Kom, förbanna åt mig Jakob, och kom, fördöm Israel!.
Inskription: De linguistiska karaktärerna vittnar om det arameiska ursprunget hos skrivaren och hos dem som befolkade kullen. 
* Namnets arameiska ursprung, se paragraf nr 2


4. Bileam Beors sons titel: 
Bibeln: I Bibeln beskrivs Bileam som en profet och en siare som har visioner från Gud, 
4 Mos 24:4 “ Utsagorna av honom som hör Guds ord, som skådar syner från den Allsmäktige, nedfallen, likväl med öppnade ögon”. 
Inskription: rad nr 1 i inskriptionen indikerar att Bileam är en siare som hör Guds tal: “Missödena i Boken om Bileam Beors son, en som ser gudarna är han, gudarna kom till honom på natten, och han såg en syn“. 

5. Ett sätt att få budskapen från Gud: 
Bibeln: Bileams syner kommer på natten. 
4 Mos 22:20 “Och Gud kom till Bileam på natten, och sade till honom: - Om männen har kommit för att kalla på dig, så stå upp och följ med dem. Men endast det ord som jag talar till dig, skall du göra.” 
Inskription: rad nr 1c i inskriptionen säger oss att Bileam får sina budskap från gudarna på natten: “Missödena I Boken om Bileam Beors son, en som ser gudarna är han, gudarna kom till honom på natten, och han såg en syn”.

6. Att använda ett särskilt slag av fågel i profetia: 
Bibeln: Jeremia 8:7 Till och med storken under himlen vet sin bestämda tid, och turturduvan, svalan och tranan tar i akt tiden för sin återkomst; Mitt folk däremot känner inte HERRENS rätter.”

Inskription: På rad nr 7 med hebreiska bokstäver, refererar inskriptionen till en fågel vid namn ססעגר (samma namn på en fågel).

*I samma vers i den hebreiska Bibeln, skrivs de nämnda fåglarna וְסִיס וְעָגוּר


Konklusion

Generellt sett, finns det inga tvivel i forskarnas sinnen att inskriptionen talar om den bibliske Bileam Beors son. Från dessa två källor, Bibeln och inskriptionen, kommer det starka arameiska sambandet med Bileam Beors son. 
Dessutom reflekterar det att han var sedd som en stor profet bland folket i detta generella område. Därför är det inte så underligt att denne Bileam blev föremål för legender och historier även efter sin egen tid.

Referenser



J.A. Hoftijzer &G . van der Kooij, Aramaic Texts from Deir Alla, Leiden 1976


Idem, The Belam Text from Deir Alla Reevaluated (Proceedings of the International Symposium Held at Leiden, August 1989), Leiden 1991

J.A. Hackett, "Deir Alla, Tell — Texts", Anchor Bibeln Dictionary, II, New York 1992, pp. 129-130

Shmuel Ahituv "HaKetav VeHaMiktav" second edition 2012, Handbook of Ancient Inskriptions from the Land of Israel and the Kingdoms beyond the Jordan from the Period of the First Commonwealth

No comments:

Post a Comment